unControl

IMG_0323

Για όσους δεν γνωρίζουν το παγκόσμιο φαινόμενο που ακούει στο όνομα Banksy, ας προχωρήσουμε στις απαραίτητες συστάσεις.

Μιλάμε, ουσιαστικά, για έναν βρετανό καλλιτέχνη της street art του οποίου το όνομα και το πρόσωπο παραμένουν -από τις αρχές της δεκαετίας του ’90 που πρωτοεμφανίστηκε μέχρι σήμερα- άγνωστα. Στον αντίποδα, πασίγνωστα είναι τα έργα που κατά καιρούς “χτυπάει” σε διάφορα μέρη του κόσμου, τα οποία πολύ απέχουν από το να οριοθετηθούν ως απλά γκράφιτι δημιουργήματα. Ο όρος “πολιτικοκοινωνική δήλωση”, αντικατοπτρίζει με πολύ μεγαλύτερη σαφήνεια το αληθινό περιεχόμενο της δουλειάς του.

Ένας πολιτικός ακτιβιστής, με κύρια εργαλεία το σπρέι και το χαρτόνι.

Ο αιμοδιψής μιλιταρισμός, ο αχαλίνωτος καταναλωτισμός, οι διακρίσεις κάθε μορφής, ο κρατικός συγκεντρωτισμός, η εταιρική λαιμαργία και η κοινωνική υποκρισία, αποτελούν μοτίβα που συχνά-πυκνά καυτηριάζονται μέσα από τα στένσιλς του καλλιτέχνη από το Μπρίστολ, τα οποία άμα τη εμφανίσει τους δημιουργούν πρόσφορο έδαφος για συζήτηση γύρω από την εκάστοτε θεματολογία με την οποία καταπιάνονται.
Τον τελευταίο καιρό δε, όπου το προσφυγικό δεσπόζει στην ευρωπαϊκή επικαιρότητα και οι ίδιοι οι πρόφυγες γίνονται μπαλάκι στα χέρια των άβουλων τεχνοκρατών από τις Βρυξέλλες, ο Banksy απέδειξε ότι το κρατάει ακόμα ζωντανό. Με τρόπο κυνικό, αιχμηρό και κυρίως άμεσο, φρόντισε να φανεί συνεπής και κατάφερε με μια σειρά από “χτυπήματα” να αφήσει ένα σαφέστατο προσωπικό στίγμα για τις προσφυγικές ροές που μάταια αναζητούν απάγκιο στη Γηραιά Ήπειρο.

Κολάζ με δύο από τις πλέον πρόσφατες παρεμβάσεις του Banksy γύρω από το προσφυγικό.
IMG_0324

Η πρώτη (αριστερά) συναντάται στο Λονδίνο, σε έναν τοίχο απέναντι από τη γαλλική πρεσβεία. Απεικονίζει την μικρή Κοζέτ από τους “Αθλίους” του Βίκτωρος Ουγκώ, πνιγμένη από τα δακρυγόνα που έριξε πρόσφατα η γαλλική αστυνομία για να αναγκάσει τους 1.500 περίπου πρόσφυγες να μετακινηθούν σε άλλο σημείο.

Η δεύτερη, αυτή με τον Στιβ Τζομπς να κρατά στο ένα του χέρι ένα Macintosh και στο άλλο ένα σάκο με τα μπαγκάζια του ως σύγχρονος πρόσφυγας, βρίσκεται στη γαλλική πόλη Calais. Εκεί, δηλαδή, όπου έχει δημιουργηθεί καταυλισμός για τους πρόσφυγες που θέλουν να περάσουν απέναντι, στο Ηνωμένο Βασίλειο. Ο παραλληλισμός εμφανής: Ένα από τα μεγαλύτερα επιχειρηματικά μυαλά της παγκόσμιας ιστορίας, το απόλυτο status symbol της σύγχρονης δυτικής ιστορίας, ήταν γιος (μαντέψτε) Σύριου πρόσφυγα…

Λιτά και δεικτικά, ο Banksy παίρνει θέση για όλα όσα συμβαίνουν γύρω του σε κοινωνικοπολιτικό επίπεδο, τσακίζοντας τις ξύλινες πολιτικές γλώσσες που πολλά λένε κι ελάχιστα πράττουν. Άλλωστε, δεν είναι η πρώτη φορά που το κάνει…

IMG_0314 IMG_0315 IMG_0316 IMG_0317 IMG_0318 IMG_0319 IMG_0320 IMG_0321 IMG_0322

Πηγή

Κατηγορίες: Legends, News, TOP
    • unControl

unControl unControl